Vzdělávání pro pedagogy
První psychická pomoc ve škole
Vzdělávací program pro pedagogické pracovníky základních, středních a uměleckých škol, pedagogy volnočasových aktivit, vychovatele a asistenty pedagoga.
Časová dotace: 8 vyučovacích hodin (45 minut). Ve workshopu se střídají teoretické a praktické části.
Počet účastníků: 8 – 12
Cena: 15.000 Kč (plus cestovní náhrady)
Obsah:
- Co je první psychická pomoc a jaký je rozdíl oproti krizové intervenci
- Konkrétní situace ve škole při kterých využíváme první psychickou pomoc
- Vývoj krize
- Efektivní a neefektivní strategie
- Panický záchvat a základní pravidla práce s ním
- Práce se skupinou žáků
- Komunikace v rámci náročné situace
- Moje copingové strategie aneb jak se já sám/sama vyrovnávám s krizemi
- Kazuistiky
- Nácvik zvládání krizových situací
Poptávkový formulář najdete na konci stránky, nebo můžete použít i ten v kontaktech. Těšíme se na vás.
Pokud vás zajímá víc – níže najdete detailní popis a představení lektorky.
Cíl školení:
Účastníci
- ví, co je první psychická pomoc a jsou schopni definovat její rozdíly oproti krizové intervenci
- jsou schopni vyjmenovat náročné situace ve škole, které vyžadují první psychickou pomoc
- jsou schopni roztřídit a vysvětlit efektivní a neefektivní strategie první pomoci
- jsou schopni vysvětlit, jak funguje panický záchvat dítěte a jsou schopni navrhnout postup, jak pracovat v této situaci
- jsou schopni definovat, co v krizové situaci prožívají jednotliví zúčastnění a jsou schopni navrhnout konkrétní strategie práce s jednotlivými skupinami
- jsou schopni shrnout pravidla komunikace v náročné situaci a sami si vyzkoušeli jejich aplikace v rámci nácvikových situací
- se zamysleli nad svými vlastními copingovými strategiemi a navrhli, jak je aplikovat v profesním životě
- odchází s plánem jak začít zavádět naučené do praxe
Popis jednotlivých částí:
- Seznámení se a očekávání od workshopu (aktivní část)
V úvodu proběhne přivítání účastníků a vzájemné představení se. Společně si řekneme témata, o kterých by se účastníci rádi více dozvěděli, popřípadě zmíníme konkrétní situace, které je zajímají.
- Co je první psychická pomoc a jaký je rozdíl oproti krizové intervenci (teoretická část)
Vyjasnění si rozdílu mezi první psychickou pomocí a krizovou intervencí. Řekneme si, co v dané situaci mohou učitelé/lektoři udělat, a co je již úkolem odborníků.
- Konkrétní situace ve škole, při kterých využíváme umění poskytnutí první psychické pomoci, charakteristika náročné (krizové) situace a její průběh (aktivní část)
Po aktivní části se seznámíme s definicí náročné (krizové) situace a povíme si blíže o jejím průběhu.
- Koncept psychické první pomoci (teoretická část)
Blíže se zaměříme na koncept první psychické pomoci, řekneme si co obsahuje a vysvětlíme si několik základních přístupů, jak můžeme v této oblasti pracovat.
- Efektivní a neefektivní strategie (aktivní část)
V návaznosti na aktivitní část si projdeme jednotlivé strategie a společně je aplikujeme do konkrétních situací, se kterými se potkáváme.
- Zklidňující techniky – panický záchvat (aktivní část)
Seznámení se s technikami, které zklidní žáka, který potřebuje první psychickou pomoc. Ukážeme si zákonitosti panického záchvatu, který může dítě dostat, a ukážeme si, jak s ním pracovat. Praktický nácvik.
- Co dělat s ostatními přítomnými žáky (aktivní část)
Zaměříme se na jednotlivé skupiny, které jsou přítomny krizové situaci a společně probereme, co jednotlivé skupiny v daný moment potřebují.
- Komunikace v rámci náročné situace (teoretická + aktivní část)
Seznámení se s komunikačními zásadami v krizové situaci a jednotlivé techniky si ukážeme na konkrétních situacích.
- Nácvik (aktivní část)
Zaměříme se na praktický nácvik. Zejména si účastníci vyzkouší komunikaci v rámci první psychické pomoci.
- Jak se postarat během řešení krizové situace žáků sám o sebe, moje copingové strategie (aktivní část)
Já uprostřed cizí krize. Vyjasnění si toho, kde je můj úkol a co mohu poskytnout, vymezení rolí a stanovení hranice. Zaměříme se na pojmy jako je supervize a psychohygiena. Seznámíme se s pojmy copingová strategie a pokusíme se nalézt ty, které používáme. Ukážeme si rozdíl mezi copinovou strategií a obranným mechanismem.
- Zoufalé situace (teoretická část)
Jak postupovat, když naše ochota naráží na odpor. Kde je zákonná hranice pomoci.
- Kazuistiky (aktivní část)
Podíváme se na nejčastější krizové situace ve škole a společně se pokusíme navrhnout způsoby řešení v rámci konceptu první psychické pomoci. K této části můžete před workhopem zaslat popis situace, se kterou jste se potkali a chtěli byste ji probrat na kurzu s účastníky a lektorkou.
- Závěr
Účastníci si sami určí první z kroků, který zavedou do praxe v nejbližší době. Ukončení workshopu.
LEKTOŘI/KY
Bc. Kamila Novotná
Bc. Šárka Svobodová
OHLASY ÚČASTNÍKŮ (needitováno):
„Za mě skvělé školení. Psal jsem to i lektorce na konci školení.
Profesionálně vedené školení, nedirektivně, přizpůsobovala se v průběhu školení našim potřebám a pracovala s tím. Dokázala improvizovat a obsah školení byl vlastně na míru toho, co vyplývalo od nás. Dokázala vést a rozvinout diskuzi, která zrovna probíhala. Víc takových, to náš kolektiv potřebuje. Díky a těším se na pokračování.“„Já jsem byla strašně moc spokojená. Paní/slečna se mi moc líbila, měla krásný, srozumitelný přednes a moc se mi líbilo, že tam zařazovala takové různé i aktivitky pro nás a nebylo to jen o pouhém výkladu.“
„Byl jsem spokojen. Líbilo se mi, že lektor reagoval na diskusi a moderoval ji, zároveň přinášel nová řešení pro různé situace. Z první části bych nic jinak nedělám, jsem zvědav na druhou :)“
„Za mne velmi příjemné školení, pro mne bez pedagogického zaměření s novými informacemi. Poděkování za přístup a vystupování paní lektorce.“
„Nejdříve mne překvapil nízký věk lektorky. Říkala jsem si, že potřebujeme spíše někoho kdo má zkušenosti z praxe už. Ale jak se ukázalo tak přístup a informace od lektorky toto nadmíru vykompenzoval a ze školení mám dobrý pocit a jsem zvědavá na další část.“

